Neljäs valtiomahti

 

Neljäs valtiomahti eli lehdistö, teki 1990-luvulla tempun, joka on kaiken mittapuun mukaan likaista journalismia.

 

Lehdistön, tai median nykyään, tarkoituksena on olla tiedotuksellinen elin ja vallan vahtikoira, mutta tämä rooli unohdettiin täysin EU:hun mentäessä. Valtava lobbauskoneisto laitettiin pyörimään.

 

 

 

“Ilta-Sanomat, keskiviikkona 21.7.2010

 

Mediapomo katuu

 

PALJASTUS: Pekka Karhuvaara pitää lähtöä lehtitalojen yhteiseen EU-kampanjaan virheenä, joka haisi pahalle.

 

AVOIMUUDEN puuska iski navakan länsituulen lailla median napamiehiin Porin Suomi Areenassa eilen. Eniten avautui MTV Oy:n toimitusjohtaja Pekka Karhuvaara. Hän paljasti, miten laajaa ja keskitettyä isojen lehtitalojen lobbaus Suomen EU-jäsenyyden puolesta 90-luvun alussa oli ja kertoi samalla katuvansa sitä, että lähti leikkiin mukaan Iltalehden silloisena päätoimittajana ja kustantajana.

 

Karhuvaaran mukaan EU-hankkeen primus motor oli Sanomien pääomistaja, ministeri Aatos Erkko.

 

Aatos Erkko soitti Turun Sanomat -konsernin pääomistajille Ketosille ja Alma Median toimitusjohtajalle, esimiehelleni Matti Packalenille. Erkko esitti kysymyksen, voisivatko kaikki nämä lehdet, Turun Sanomat, Salon Seudun Sanomat, Alma Median Aamulehti, Iltalehti, Kauppalehti, Satakunnan Kansa, Lapin Kansa ja sitten Helsingin Sanomat ja Ilta-Sanomat, tehdä koko sivun kampanjan EU-jäsenyyden puolesta, Karhuvaara muisteli porilaisyleisön edessä.

 

ALMA MEDIAN toimitusjohtaja Matti Packalen teki työtä käskettyä. Hän soitti Karhuvaaralle kesken kokouksen ja kysyi, lähteekö Iltalehti mukaan. Packalen ryyditti pyyntöään sillä, että Kauppalehden päätoimittaja Lauri Helve oli suostunut hankkeeseen.

 

Olin itse EU- jäsenyyden kannalla ja päätin sanoa joo, Karhuvaara kertoi.

Päätös oli kuitenkin Karhuvaaran mukaan kuitenkin paha erehdys.

 

– Vaikka se olikin vaan ilmoitus, niin siinä isot mediatalot, siis valtaosa suomalaisesta painetusta viestinnästä, asettui kimppaan jonkun yhteiskunnallisen ratkaisun puolesta. Juttu haisi tosi pahalle ja oli yhteiskunnallisesti väärin.”

 

 

Miettikää, miten tavallinen ihminen olisi edes voinut saada oikeaa tietoa, kun lehdet Suomessa etelästä pohjoiseen, idästä länteen, kertoivat EU:n tärkeydestä maallemme.

 

Ei ole ihme, että MV-lehteä ja Ilja Janitskinia pelätään. Hän kertoo niin kuin asiat oikeasti Suomessa ovat, eikä ole ostettavissa. Itsenäinen Suomi 2015 -tilaisuuteen lähettämässään kirjeessä hän sanoo: “Se vapaa ihminen, joka ei ole ostettavissa, täytyy valtaapitävien mielestä olla eristettävissä”.

 

Kiitos sinulle, että kerrot miten maa makaa. Tutkivan journalismin palkinnon annan juuri nyt ja henkilökohtaisesti sinulle!

 

Leffan traileri, joka jokaisen suomalaisen itseään journalistiksi kutsuvan pitäisi katsoa, jotta muistaisi mistä tiedottamisessa on kysymys.

 

Oulussa, 15.12.2015

 

Ritva Puolakka

 

MV-lehti: Neljäs valtiomahti